Naar menu

Veelgestelde vragen

Alles wat je moet weten over KPN Teletolk

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Werking

Hoe kan ik bellen?

Open de speciale app op je telefoon, tablet of computer en selecteer 'KPN Teletolk'. In het keuzemenu kan je kiezen of je wilt bellen via de tekstbemiddelingsdienst of de beeldbemiddelingsdienst. Daarna toets je het telefoonnummer in dat je wilt bellen. Zodra je verbinding hebt, komt er een medewerker van KPN Teletolk bij die het gesprek bemiddelt.

Wat heb je nodig om te kunnen starten?

Hoe kan ik gebeld worden?

Voordat iemand jou kan bellen heeft hij eerst jouw persoonlijke 027-nummer nodig. Dit nummer ontvang je na registratie bij KPN Teletolk. Je kunt bij je registratie ook jouw 06-nummer doorgeven als je dat liever wilt.

De persoon die jou wil spreken, belt naar 020-301 32 00 en volgt de instructies. Je ontvangt het telefoongesprek dan op je smartphone, tablet of computer via de speciale app. Je kunt het gesprek vervolgens aannemen en de instructies op je scherm volgen.

Kan ik als ik gebeld word zelf kiezen voor de tekst- of beeldbemiddelingsdienst?

Bij de registratie bij KPN Teletolk kun je aangeven hoe je inkomende gesprekken wilt laten bemiddelen. Wil je dat spraak naar tekst wordt omgezet, kies dan voor tekstbemiddeling. De gesprekken komen dan altijd via de tekstbemiddelingsdienst bij je binnen.

Kiest je voor beeldbemiddeling, dan komen de gesprekken tijdens de openingstijden (van 07.00 tot 20.00 uur) bij je binnen. Is de beeldbemiddelingsdienst gesloten, dan wordt het gesprek doorgeschakeld naar de tekstbemiddelingsdienst.

Wil je jouw voorkeur wijzigen? Mail ons dan via: contact@kpnteletolk.nl.

Hoe wordt er omgegaan met mijn privacy?

Alle gesprekken via KPN Teletolk zijn vertrouwelijk. De medewerkers van KPN hebben zwijgplicht en mogen niets delen over jouw gesprekken.

Registratie

Hoe kan ik me registreren?

Om gebruik te kunnen maken van KPN Teletolk moet je je eenmalig registreren. Na de registratie kun je direct bellen en gebeld worden via de bemiddelingsdienst.

Waarom moet ik me registreren?

Registratie is nodig zodat we de gesprekskosten van je gesprekken via KPN Teletolk kunnen factureren.

Na registratie ontvang je het telefoonnummer waarop je gebeld kunt worden via KPN Teletolk.

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?

Wil je jouw gegevens aanpassen? Stuur ons een e-mail

Je kunt ons ook mailen als je jouw voorkeur voor inkomende gesprekken aan wilt passen. Bijvoorbeeld van tekstbemiddeling naar beeldbemiddeling of andersom.

Krijg ik een nieuw telefoonnummer?

Je krijgt inderdaad een nieuw telefoonnummer bij de registratie. Dit nummer kan alleen via KPN Teletolk worden gebeld.

Je kunt bij de registratie ook je eigen 06-nummer opgeven. Als je dat doet, dan wordt jouw 06-nummer gekoppeld aan je sip-adres. Mensen kunnen je dan ook via KPN Teletolk bellen op jouw 06-nummer. Je hoeft hiervoor niet per se op je mobiele telefoon ingelogd te zijn.

Bemiddeling

Naar welke nummers kan ik bellen?

Via KPN Teletolk kun je bellen naar alle nationale en internationale telefoonnummers. Wij bemiddelen niet naar 0906- en 0909-nummers.

Kan ik ook bellen naar alarmnummer 112?

Ja, je kunt via KPN Teletolk bellen naar alarmnummer 112. Als je spoedeisende hulp nodig hebt of getuige bent van een misdrijf, dan kun je via KPN Teletolk bellen naar 112. In een noodsituatie waarbij elke seconde telt adviseren wij je echter om rechtstreeks contact op te nemen met 112.

De KLPD is verantwoordelijk voor rechtstreekse toegang voor doven en slechthorenden tot het alarmnummer. Het alarmnummer is momenteel 24 uur per dag rechtstreeks bereikbaar via teksttelefonie. In geval van nood adviseren wij je om rechtstreeks contact op te nemen met 112.

Kies je voor tekstbemiddeling, dan zal het gesprek niet bemiddeld worden door een medewerker van KPN Teletolk, maar rechtstreeks doorverbonden worden naar een medewerker van de alarmcentrale. Je verlaat dan KPN Teletolk en hebt rechtstreeks contact met de alarmcentrale.

Kies je voor beeldbemiddeling, dan zal een medewerker van KPN Teletolk het gesprek - binnen de openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst - voor je tolken. Mochten alle medewerkers onverhoopt in gesprek zijn, dan zal jouw gesprek als eerste in de wachtrij staan als er niet direct een medewerker beschikbaar is.

Vermeld bij een gesprek naar 112 duidelijk:
- in welke plaats je bent
- welke hulpdienst je nodig hebt: politie, brandweer of ambulance
Je wordt vervolgens doorverbonden met de gevraagde hulpdienst in de desbetreffende plaats.

Worden de gesprekken ook vertaald?

Bij gesprekken via KPN Teletolk is de voertaal Nederlands. De gesprekken worden vertaald naar tekst of Nederlandse Gebarentaal. Er wordt niet van of naar andere talen vertaald.

Kosten

Wat zijn de gesprekskosten?

De gesprekskosten voor KPN Teletolk bedragen €0,09 per minuut. Plus €0,09 starttarief per gesprek. Dit tarief geldt voor alle nationale en internationale telefoonnummers. Gesprekken naar 0800-nummers en alarmnummer 112 zijn gratis.

De gesprekskosten worden door KPN automatisch geïncasseerd van het door jou opgegeven rekeningnummer.

Heb ik een abonnement nodig voor KPN Teletolk?

Je hebt geen abonnement bij KPN Teletolk nodig. Je betaalt alleen voor je internetverbinding. Verder heb je Total Conversation-software nodig. De software wordt veelal vergoed door de zorgverzekeraar.
Daarnaast moet je je eenmalig registreren bij KPN Teletolk.

Apparatuur

Welke apparatuur heb ik nodig om te bellen via KPN Teletolk?

Om te kunnen bellen via KPN Teletolk heb je een speciale app nodig voor je smartphone, tablet of computer. Deze app kan je regelen via een van de Total Conversation-leveranciers in Nederland.

Kan ik met mijn oude teksttelefoon of tekstontvanger bellen naar KPN Teletolk?

Nee, met je oude teksttelefoon of tekstontvanger kan je niet bellen naar KPN Teletolk. Onze bemiddelingsdienst werkt op een digitaal platform. Daarom kan er niet meer ingebeld worden met de oude teksttelefoons.

Je kunt gebruikmaken van Total Conversation-software. Deze software wordt veelal vergoed door de zorgverzekeraar. Deze app kan je regelen via een van de Total Conversation-leveranciers in Nederland.

Problemen en klachten

Hoe kan ik een probleem of klacht melden?

Heb je een probleem of een klacht over onze service? Meld dit dan bij onze klantenservice. Dat kan door een e-mail te sturen naar contact@kpnteletolk.nl. U kunt ons ook bellen: 030-304 00 37.