Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Werking

Hoe kan ik bellen naar een horend persoon?

Als u doof of slechthorend bent kunt u bellen naar KPN Teletolk via het sip-adres: teletolk@kpnteletolk.nl. Of drukken op de knop 'KPN Teletolk' in uw Total Conversation-software. In het keuzemenu kunt u kiezen of u wilt bellen via de tekstbemiddelingsdienst of de beeldbemiddelingsdienst. Daarna toetst u het telefoonnummer in dat u wilt bellen. Zodra de verbinding tot stand is gebracht, zal een medewerker van KPN Teletolk het gesprek bemiddelen.

Let op: u dient zich eerst te registreren bij KPN Teletolk.

Hoe kan ik bellen naar een doof of slechthorend persoon?

Als u horend bent en u wilt bellen naar een doof of slechthorend persoon, dan belt u met uw vaste of mobiele telefoon naar 020-301 32 00. Vervolgens toetst u het telefoonnummer van de persoon die u wilt bellen in. Zodra de verbinding tot stand is gebracht, zal een medewerker van KPN Teletolk het gesprek bemiddelen.

Let op: u kunt alleen bellen naar personen die zich geregistreerd hebben bij KPN Teletolk.

Kan ik als ik gebeld wordt zelf kiezen voor de tekst- of beeldbemiddelingsdienst?

Bij de eenmalige registratie kunt u aangeven hoe u inkomende gesprekken bemiddeld wilt hebben. Kiest u voor de tekstbemiddeling, dan komen gesprekken altijd via de tekstbemiddelingsdienst bij u binnen.

Kiest u voor beeldbemiddeling, dan komen de gesprekken tijdens de openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst via deze dienst bij u binnen. Is de beeldbemiddelingsdienst gesloten, dan wordt het gesprek doorgeschakeld naar de tekstbemiddelingsdienst.

Wilt u uw voorkeur wijzigen? Stuur ons dan een e-mail.

Hoe wordt er omgegaan met mijn privacy?

Alle gesprekken via KPN Teletolk zijn vertrouwelijk. De medewerkers van KPN hebben zwijgplicht en mogen niets delen over uw gesprekken.

Registratie

Hoe kan ik me registreren?

Voordat u kunt bellen via de tekst- en beeldbemiddelingsdienst moet u zich eenmalig registreren. Klik hier om u te registreren

Alleen dove en slechhorende gebruikers hoeven zich te registeren. Horende gebruikers hoeven zich niet te registreren bij KPN Teletolk.

Waarom moet ik me registreren?

Na registratie ontvangt u een telefoonnummer waarop u gebeld kunt worden via KPN Teletolk.

Daarnaast is de registratie nodig zodat wij de gesprekskosten van uw gesprekken via KPN Teletolk aan u kunnen factureren.

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?

Wilt u uw gegevens aanpassen die u bij de registratie opgegeven heeft? Stuur ons dan een e-mail contact@kpnteletolk.nl.

U kunt ons ook mailen als u uw voorkeur voor inkomende gesprekken aan wilt passen. Bijvoorbeeld van tekstbemiddeling naar beeldbemiddeling of andersom.

Krijg ik een nieuw telefoonnummer?

Ja, u krijgt een nieuw telefoonnummer als u zich registreert bij KPN Teletolk. Dit nummer kan alleen via KPN Teletolk worden gebeld.

U kunt bij de registratie ook uw eigen 06-nummer opgeven. Als u dat doet, dan wordt uw 06-nummer gekoppeld aan uw sip-adres. Mensen kunnen u dan ook via KPN Teletolk bellen op uw 06-nummer. U hoeft hiervoor niet per se op uw mobiele apparaat ingelogd te zijn.

Dit geldt alleen voor dove en slechthorende gebruikers. Horende gebruikers hoeven zich niet te registeren bij KPN Teletolk.

Wat betekent het als mijn nummer wordt opgenomen in de KPN 1888 Nummerinformatie-database?

Als u op het registratieformulier aangeeft dat uw telefoonnummer mag worden opgenomen in de KPN 1888 Nummerinformatie-database, dan kunnen anderen uw nummer opvragen bij de Nummerinformatiedienst. Op die manier kunnen mensen u makkelijker bellen, ook als ze uw nummer vergeten zijn.

Uw nummer zal nog niet direct vanaf 1 oktober 2013 worden opgenomen in de database. Er wordt gewerkt aan een integratie tussen de twee diensten.

Bemiddeling

Ik ben doof of slechthorend, naar welke nummers kan ik bellen?

Via KPN Teletolk kunt u bellen naar alle nationale en internationale telefoonnummers. Wij bemiddelen niet naar 0906- en 0909-nummers.

Kan ik ook bellen naar alarmnummer 112?

Ja, u kunt via KPN Teletolk bellen naar alarmnummer 112. Als u spoedeisende hulp nodig hebt of getuige bent van een misdrijf, dan kunt uw via KPN Teletolk bellen naar 112. In een noodsituatie waarbij elke seconde telt adviseren wij u echter om rechtstreeks contact op te nemen met 112.

De KLPD is verantwoordelijk voor rechtstreekse toegang voor doven en slechthorenden tot het alarmnummer. Het alarmnummer is momenteel 24 uur per dag rechtstreeks bereikbaar via teksttelefonie. In geval van nood adviseren wij u om rechtstreeks contact op te nemen met 112.

Kiest u voor tekstbemiddeling, dan zal het gesprek niet bemiddeld worden door een medewerker van KPN Teletolk, maar rechtstreeks doorverbonden worden naar een medewerker van de alarmcentrale. U verlaat dan KPN Teletolk en heeft rechtstreeks contact met de alarmcentrale.

Kiest u voor beeldbemiddeling, dan zal een medewerker van KPN Teletolk het gesprek - binnen de openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst - voor u tolken. Lopende gesprekken zullen niet worden beëindigd, maar uw gesprek zal als eerste in de wachtrij staan als er niet direct een medewerker beschikbaar is.

Vermeld bij een gesprek naar 112 duidelijk:
- in welke plaats u bent
- welke hulpdienst u nodig heeft: politie, brandweer, ambulance
U wordt vervolgens doorverbonden met de gevraagde hulpdienst in de desbetreffende plaats.

Worden de gesprekken ook vertaald?

Bij gesprekken via KPN Teletolk is de voertaal Nederlands. De gesprekken worden vertaald naar tekst en/of Nederlandse Gebarentaal. Er wordt niet van of naar andere talen vertaald.

Kosten

Ik ben doof of slechthorend; wat zijn de gesprekskosten?

De gesprekskosten voor bedragen €0,09 per minuut. Plus €0,09 starttarief per gesprek. Dit tarief geldt voor alle nationale en internationale telefoonnummers. Gesprekken naar 0800-nummers en alarmnummer 112 zijn gratis.

De gesprekskosten worden door KPN automatisch geïncasseerd van het door u opgegeven rekeningnummer.

Ik ben horend; wat zijn de gesprekskosten?

De gesprekskosten zijn afhankelijk van uw telecomabonnement. Wij zijn bereikbaar op een regulier 020-nummer.

Ik ben doof of slechthorend; heb ik een abonnement nodig?

U heeft geen abonnement bij KPN Teletolk nodig. U betaalt alleen voor de gesprekskosten.
Wel heeft u een internetverbinding en Total Conversation-software nodig. De software wordt veelal vergoed door de zorgverzekeraar.

Ik ben horend; heb ik een abonnement nodig?

U heeft geen abonnement bij KPN Teletolk nodig. U kunt bellen via KPN Teletolk met uw vaste of mobiele telefoon.

Apparatuur

Ik ben doof of slechthorend; welke apparatuur heb ik nodig om te bellen via KPN Teletolk?

U kunt ons bereiken als u Total Conversation-software heeft. Deze software kunt u installeren op een computer, tablet of smartphone met internetverbinding. Deze software wordt veelal vergoed door de zorgverzekeraar. De leveranciers van de Total Conversation-software kunnen u meer vertellen.

Ik ben horend; welke apparatuur heb ik nodig om te bellen via KPN Teletolk?

U kunt via KPN Teletolk bellen met uw vaste of mobiele telefoon. U heeft hiervoor geen speciale apparatuur of software nodig.

Kan ik met mijn oude teksttelefoon of tekstontvanger bellen naar KPN Teletolk?

Nee, met uw oude teksttelefoon of tekstontvanger kunt u niet bellen naar KPN Teletolk. Onze bemiddelingsdienst werkt op een digitaal platform. Daarom kan er niet meer ingebeld worden met de oude teksttelefoons.

U kunt gebruikmaken van Total Conversation-software. Deze software wordt veelal vergoed door de zorgverzekeraar.

Problemen en klachten

Hoe kan ik een probleem of klacht melden?

Heeft u een probleem of een klacht over onze service? Meldt u dit dan bij onze klantenservice. Dat kan door een e-mail te sturen naar contact@kpnteletolk.nl. U kunt ons ook bellen: 030-304 00 37.